Zümrüt Taşı gerçekte nasıl oluştuğunu Tigâşî, Belinas’dan naklediyor:
“Zümrüt Taşı başlangıçta yakut olsa gerek. Katılaşıp taş olduğu zaman yakuta benzeyen, kızıl, şeffaf, parlak ve temiz bir taşa döner. Fakat madeninde çok durduğundan ve üzerine güneş sıcaklığı ve kuruluk tesir ettiğinden taşın üstünde yoğunluk, kalınlık, karanlık ortaya çıkar. İç yüzü eski halinde kalır ve bu iki renk birbirine karışınca cevherde asumancünî renk meydana gelir. Bu renk, taşta meydana geldikten sonra, taş yerinde çok dursa güneş harareti üzerine galebe eder, yavaş yavaş taşı kaynatır. İki rengi birbirine iyice karıştırır. Taşın maddesindeki kuruluk ve damarlarındaki yoğunluk derece derece ortaya çıkar. Onu hiçbir şekilde ateş eritemez. Bu iki renk birbirine karışınca ve cismini kaynatınca cevherin rengi yeşil olur. Bu yolla ortaya çıkan yeşil renkli cevhere Zümrüt Taşı derler”165.
Calinos ile Belinas bir yöntemle zümrüdden yakut, gümüşten altın, bakırdan gümüş dizildiğini, çünkü taşların aslının yakut, diğer özel cisimlerin aslının altın olduğunu belirtirler. Farklılığın şekillerinde ortaya çıktığını söylerler166.
Pala, age, s. 459. Onay, age, s. 262.
Zümrüt Taşı gerçekte nasıl oluştuğunu Tigâşî, Belinas’dan naklediyor:
“Zümrüt Taşı başlangıçta yakut olsa gerek. Katılaşıp taş olduğu zaman yakuta benzeyen, kızıl, şeffaf, parlak ve temiz bir taşa döner. Fakat madeninde çok durduğundan ve üzerine güneş sıcaklığı ve kuruluk tesir ettiğinden taşın üstünde yoğunluk, kalınlık, karanlık ortaya çıkar. İç yüzü eski halinde kalır ve bu iki renk birbirine karışınca cevherde asumancünî renk meydana gelir. Bu renk, taşta meydana geldikten sonra, taş yerinde çok dursa güneş harareti üzerine galebe eder, yavaş yavaş taşı kaynatır. İki rengi birbirine iyice karıştırır. Taşın maddesindeki kuruluk ve damarlarındaki yoğunluk derece derece ortaya çıkar. Onu hiçbir şekilde ateş eritemez. Bu iki renk birbirine karışınca ve cismini kaynatınca cevherin rengi yeşil olur. Bu yolla ortaya çıkan yeşil renkli cevhere Zümrüt Taşı derler”165.
Calinos ile Belinas bir yöntemle zümrüdden yakut, gümüşten altın, bakırdan gümüş dizildiğini, çünkü taşların aslının yakut, diğer özel cisimlerin aslının altın olduğunu belirtirler. Farklılığın şekillerinde ortaya çıktığını söylerler166.
Pala, age, s. 459. Onay, age, s. 262.