Ametist bir olan menekşe çeşitli kuvars . Adı gelir Koine Greek αμέθυστος Amethystos gelen α- a- “değil” ve μεθύσκω (Eski Yunan) methysko / μεθώ yöntemii (Modern Yunanca), “sarhoş”, taş onun sahibini korumalı inancına bir referans sarhoşluk . [1] Eski Yunanlılar ametist giydi ve oyma içme o zehirlenme önlemek inancıyla ondan damarları.
Meksika’dan ametist kristalleri
Ametist, mor bir kuvars çeşididir (SiO 2 ) ve menekşe rengini ışınlamaya , demirin safsızlıklarına ve bazı durumlarda diğer geçiş metallerine ve diğer iz elementlerin varlığına borçludur , bu da karmaşık kristal kafes ikamelerine neden olur. [2] [3] [4] sertlik mineral böylece mücevher kullanım için uygun hale kuvars aynıdır.
WEB SAYFAMIZ VE İŞYERİMİZ HARİÇ BAŞKA E TİCARET PLATFORMLARINDA SATIŞIMIZ YOKTUR TÜM ÜRÜNLERİMİZ FATURALIDIR.
OTANTİK TAŞ FARKI İLE 925 AYAR GÜMÜŞ %100 NATURAL TAM RENGİNDE AMETİS TAŞI 3.5 KARAT OVAL KESİM EL İŞÇİLİĞİ MUHAFAZALI KOLYE .ÜRÜNÜMÜZ TEK PARÇA OLUP SATILDIĞINDA REYONUMUZDAN KALKAR…. YAPTIĞIMIZ İŞLERİ @otantiktas instagram sayfamızdan takip edebilirsiniz>>>>>>
Ton ve ton
Ametist, açık lavanta veya soluk menekşe renginden koyu mor renge kadar birincil tonlarda oluşur. Ametist, kırmızı ve mavi olmak üzere bir veya iki ikincil ton gösterebilir. [5] Yüksek kaliteli ametist Sibirya , Sri Lanka , Brezilya , Uruguay ve Uzak Doğu’da bulunabilir. İdeal sınıfa “Derin Sibirya” denir ve% 15-20 mavi ve (ışık kaynağına bağlı olarak) kırmızı ikincil tonlarla yaklaşık% 75–80 birincil mor tonu vardır. [6] ‘Rose de France’ onun belirgin ışık gölge ile tanımlanır mor bir andıran, lavanta / lilagölge. Bu soluk renkler bir zamanlar istenmeyen olarak değerlendiriliyordu, ancak son zamanlarda yoğun pazarlama nedeniyle popüler hale geldi.
Yeşil kuvars bazen yanlış bir şekilde yeşil ametist olarak adlandırılır, bu yanlış bir isimdir ve malzeme için uygun bir isim değildir, uygun terminoloji prasiyolittir . Yeşil kuvars için diğer isimler vermarin veya kireç sitrindir.
Çok değişken yoğunlukta olan ametistin rengi genellikle kristalin son yüzlerine paralel şeritler halinde düzenlenir. Sanatında bir yönü lapidary doğru bitmiş mücevher homojen tonunu kılan bir şekilde renk yerleştirmek için taş kesme içerir. Çoğu zaman, taşta bazen sadece ince bir mor renk yüzey tabakasının bulunması veya rengin homojen olmaması, kesimi zorlaştırır. Dünyanın en keskin mücevherlerinden biri olan kristal kuvarsı bile kesebilir.
Ametist rengi ile ikame sonucu olduğu gösterilmiştir ışınlama üç değerlikli demir (Fe 3+ yapısında silikon), [4] [7] , büyük iyonik yarıçapının eser elementlerin varlığı, içinde [3] ve e bir ölçüde, ametist rengi , demir konsantrasyonu düşük olsa bile doğal olarak geçiş elemanlarının yer değiştirmesinden kaynaklanabilir . Doğal ametist dikroik , kırmızımsı mor ve mavi mor [4] fakat ısıtıldığında, san-turuncu, san-kahverengi, koyu kahverengimsi döner ve benzeyebilir citrine , [8]ancak gerçek sitrinin aksine dikroizmini kaybeder. Kısmen ısıtıldığında ametist, ametrine neden olabilir .
Ametist, ışık kaynaklarına aşırı maruz kalırsa tonda solabilir ve yeterli ışınlama ile yapay olarak karartılabilir. [4] Kısa dalga veya uzun dalga UV ışığı altında flüoresans yapmaz .
Coğrafi dağılım
Kayanın içindeki açık alanlarda büyük kristaller büyüdüğünde oluşan bir ametist jeotu .
Ametist, Brezilya’daki Rio Grande do Sul eyaletinden bol miktarda üretilir ve burada volkanik kayaçlar içindeki büyük jeotlarda meydana gelir . [9] [10] [11] [12] [13] Güneybatı Brezilya ve Uruguay’ın içi boş agatlarının birçoğunun iç kısımlarında ametist kristalleri bulunur. Artigas, Uruguay ve komşu Brezilyalı devlet Rio Grande do Sul içinde aşan büyük bir dünya yapımcıları miktar Minas Gerais yanı sıra Mato Grosso , Espirito Santo , Bahia ve Ceará Brezilya’da önemli olan tüm ametist üreticileri.
Hindistan’daki Mineral müzesinde Brezilya’dan Ametist
Güney Kore’de de bulunur ve çıkarılır . Dünyadaki en büyük açık döküm ametist damarı Aşağı Avusturya , Maissau’dadır . Çok ince ametist Rusya’dan , özellikle granitik kayalarda drusy boşluklarında meydana geldiği Ekaterinburg bölgesindeki Mursinka yakınlarından geliyor . Güney Hindistan’daki birçok yerleşim yerinde ametist verir. [1] Dünyanın en büyük ametist üreticilerinden biri , yıllık yaklaşık 1000 tonluk üretimle Güney Afrika’daki Zambiya’dır .
Ametist, Amerika Birleşik Devletleri’nde birçok yerde bulunur. Bunlar arasında söz edilebilir: Mazatzal Dağı bölge Gila ve Maricopa ilçeler , Arizona ; Red Feather Gölleri, Fort Collins, Colorado; Amethyst Dağı, Teksas ; Yellowstone Milli Parkı ; Delaware County, Pensilvanya ; Haywood County, Kuzey Carolina ; Deer Hill ve Stow, Maine ve Minnesota , Wisconsin ve Michigan’ın Lake Superior bölgesinde . [1] Ametist, Kanada’nın Kanada eyaletlerinde nispeten yaygındır.Ontario ve Nova Scotia . Kuzey Amerika’daki en büyük ametist madeni, Thunder Bay , Ontario’da bulunuyor.
Ametist Özellikleri
Ametist Özellikleri
Ametist, Güney Carolina’nın resmi devlet taşıdır . Smithsonian Doğa Tarihi Müzesi’nde birkaç Güney Carolina ametisti sergileniyor . [14]
Tarih
Roma oyma mücevher oyulmuş ait Caracalla Hazinesi kez, ametist içinde Sainte-Chapelle .
Bir dizi ametist bilyenin ortasındaki isimsiz ametist bokböceği. Orta Krallık. Mısır’dan. Petrie Mısır Arkeoloji Müzesi, Londra
Ametist, eski Mısırlılar tarafından bir değerli taş olarak kullanılmış ve büyük ölçüde antik çağda oyulmuş oymalı taşlar için kullanılmıştır . [15]
Yunanlılar, ametist taşlarının sarhoşluğu önleyebileceğine inanırken [16] , ortaçağ Avrupalı askerleri, ametistlerin insanları iyileştirdiği ve onları soğukkanlı tuttuğu inancıyla savaşta koruma olarak ametist tılsımları giydiler . [17] İngiltere’deki Anglo-Sakson mezarlarında ametist boncukları bulundu . [18] Anglikan fil bir aşınma episkoposluk halka genellikle bir ametist, “sarhoş olmayan” olarak Havariler açıklama bir ima ayarlanır Pentecost Acts 2:15 bölümünde de. [19]
Güney Brezilya’daki Santa Cruz yakınlarında bulunan büyük bir jeot veya “ametist mağarası” , Almanya’nın Düsseldorf kentinde bir 1902 sergisinde sunuldu . [1]
19. yüzyılda ametistin rengi manganezin varlığına atfedildi . Bununla birlikte, ısı ile büyük ölçüde değiştirilebildiği ve hatta boşaltılabildiği için, bazı yetkililer rengin organik bir kaynaktan geldiğine inanılıyordu. Ferrik tiyosiyanat önerildi ve mineralde kükürt tespit edildiği söylendi. [1Antik Yunan
Yunanca “amethystos” kelimesi “sarhoş değil”, Yunanca a- , “değil” + methustos “sarhoş” olarak çevrilebilir . Ametist, sarhoşluğa karşı güçlü bir panzehir olarak kabul edildi [22], bu yüzden şarap kadehleri genellikle ondan oyulmuştu. [23] şiirinde “L’Amethyste, ou les Amours de Bacchus et d’Amethyste” (Ametist veya Bacchus ve Amethyste aşklarından), Fransız şair olarak Remy Belleau (1528-1577) bir efsane icat ettiği Bacchus , sarhoşluk, şarap ve üzüm tanrısı, sevgisini reddeden Amethyste adında bir bakirenin peşindeydi. Amethyste tanrılara iffetli kalmaları için dua etti, iffetli tanrıça Diana’nıncevap verdi, onu beyaz bir taşa dönüştürdü. Amethyste’in iffetli kalma arzusuyla alçakgönüllü olan Bacchus, bir adak olarak taşın üzerine şarap döktü ve kristalleri mora boyadı. [24] [25]
Öykünün varyasyonları arasında, Dionysos’un bir ölümlü tarafından aşağılandığı ve yolundan geçen bir sonraki ölümlüyü öldürmeye yemin ettiği ve gazabını gerçekleştirmek için şiddetli kaplanlar yarattığı yer alıyor. Ölümlü, Artemis’e haraç ödemeye giden güzel bir genç kadın olan Amethystos’a dönüştü . Hayatı, kızı acımasız pençelerden korumak için kızı saf kristal kuvars heykeline dönüştüren Artemis tarafından bağışlandı. Dionysos, güzel heykelin karşısında yaptığı eylemden dolayı vicdan azabı içinde şarap gözyaşları ağladı. Tanrının gözyaşları daha sonra kuvars morunu boyadı. [26]
Bu efsane ve varyasyonları klasik kaynaklarda bulunmaz. Bununla birlikte, titan Rhea , Dionysos’a şarap içen kişinin aklını tarihsel metinde korumak için bir ametist taşı sunar. [27]
Diğer kültürel dernekler
Tibetliler, ametistin Buda için kutsal olduğunu düşünür ve ondan tespih yaparlar. [28] Ametist, Şubat ayının doğum taşı olarak kabul edilir. [29] Orta Çağ’da, bir kraliyet sembolü olarak kabul edildi ve İngiliz kıyafetlerini süslemek için kullanıldı. [29] In Eski Dünya’nın , ametist biri olarak kabul edildi Kardinal taşlar , büyük mevduat Brezilya’da bulundu kadar, diğerlerinden daha fazla değerli olarak kabul beş taşlar biriydi ki.
Değer
18. yüzyıla kadar ametist, kardinal veya en değerli değerli taşlara ( elmas , safir , yakut ve zümrüt ile birlikte ) dahil edildi. Bununla birlikte, Brezilya gibi yerlerde geniş yatakların keşfedilmesinden bu yana, değerinin çoğunu kaybetti.
Koleksiyoncular, geleneksel olarak kesilirse muhtemelen kırmızı yanıp sönen renk derinliği ararlar. [30] Ametist, büyük yapılarda kolaylıkla bulunabildiğinden, mücevherin değeri esas olarak karat ağırlığıyla tanımlanmaz; bu, karat ağırlığının taşın değerini katlanarak artırdığı çoğu değerli taştan farklıdır. Ametistin değerindeki en büyük faktör görüntülenen renktir. [31]
En yüksek dereceli ametist (“Derin Rus” olarak adlandırılır) son derece nadirdir ve bu nedenle, biri bulunduğunda değeri koleksiyoncuların talebine bağlıdır. Bununla birlikte, yine de en yüksek dereceli safir veya yakutlardan daha ucuzdurBir taş (aynı zamanda adı verilen bir taş , ince taş , mücevher , kıymetli taş ya da yarı değerli taş ) bir parçası olan , mineral kristal kesilmiş ve parlatılmış biçimde yapmak için kullanılan, takı veya diğer süslemeleri . [1] [2] [3] Bununla birlikte, bazı kayalar ( lapis lazuli ve opal gibi ) ve bazen mineral olmayan organik malzemeler ( kehribar , jet ve inci gibi)) takı için de kullanılır ve bu nedenle genellikle değerli taşlar olarak kabul edilir. Değerli taşların çoğu serttir, ancak bazı yumuşak mineraller, parlaklıkları veya estetik değeri olan diğer fiziksel özellikleri nedeniyle mücevherlerde kullanılır . Nadirlik , bir değerli taşa değer veren başka bir özelliktir.
Elmas , kesilmemiş sentetik safir , yakut , kesilmemiş zümrüt ve ametist kristal kümesi de dahil olmak üzere ( sol üstten saat yönünde ) hem kesilmemiş hem de yüzlü değerli ve yarı değerli taşlar grubu.
Mücevherlerin yanı sıra, en eski antik dönemlerden kalma oyulmuş taşlar ve fincanlar gibi sert taş oymalar da önemli lüks sanat formlarıydı. Bir mücevher yapımcısı, taş veya değerli taş olarak adlandırılır ; bir elmas kesiciye çapantaire denir .
İçindekiler
Özellikleri ve sınıflandırma
Dönen bir tambur içinde kaba kayanın aşındırıcı kum ile yuvarlanmasıyla yapılan değerli taş çakıllarından bir seçki. Buradaki en büyük çakıl taşı 40 mm (1,6 inç) uzunluğundadır.
Eski Yunanlılara kadar uzanan Batı’daki geleneksel sınıflandırma, kıymetli ve yarı kıymetli arasındaki bir ayrımla başlar ; diğer kültürlerde de benzer ayrımlar yapılır. Modern kullanımda değerli taşlar elmas , yakut , safir ve zümrüt olup , diğer tüm değerli taşlar yarı kıymetlidir. [4] Bu ayrım, eski zamanlarda ilgili taşların nadirliğinin yanı sıra kalitelerini de yansıtır: renksiz elmas hariç tümü, en saf hallerinde ince renklerle yarı saydamdır ve çok serttir, sertlikleri 8 ila 10 arasındadır. Mohs ölçeği. Diğer taşlar renklerine, yarı saydamlıklarına ve sertliklerine göre sınıflandırılır . Geleneksel ayrım mutlaka ederken, örneğin, çağdaş değerleri yansıtmamaktadır lal nispeten ucuzdur, yeşil granat denilen tsavorite bir orta kalitede Zümrüt çok daha değerli olabilir. [5] Sanat tarihinde ve arkeolojide kullanılan yarı değerli taşlar için bilimsel olmayan bir başka terim de sert taştır . Ticari bağlamda ‘kıymetli’ ve ‘yarı kıymetli’ terimlerinin kullanılması, muhtemelen yanıltıcıdır, çünkü aldatıcı bir şekilde, bazı taşların özünde diğerlerinden daha değerli olduğunu ima eder, ki bu zorunlu değildir.
Modern zamanlarda değerli taşlar, mücevherleri ve özelliklerini gemoloji alanına özgü teknik terminolojiyi kullanarak tanımlayan gemologlar tarafından tanımlanır . Bir gemologun bir değerli taşı tanımlamak için kullandığı ilk özellik, onun kimyasal bileşimidir . Örneğin, elmas yapılır karbon (C) ve bir yakut , alüminyum oksit ( El
2Ö
3). Birçok mücevher, kübik veya trigonal veya monoklinik gibi kristal sistemlerine göre sınıflandırılan kristallerdir . Kullanılan diğer bir terim , mücevherin genellikle bulunduğu biçim olan alışkanlıktır . Örneğin, kübik kristal sistemine sahip olan elmaslar, genellikle oktahedron olarak bulunur .
Değerli taşlar farklı gruplara , türlere ve çeşitlere göre sınıflandırılır . [6] [ kendi kendine yayınlanan kaynak? ] Örneğin yakut, korindon türünün kırmızı çeşididir , diğer herhangi bir korindon rengi safir olarak kabul edilir. Diğer örnekler şunlardır zümrüt (yeşil), akuamarin (mavi), kırmızı beril (kırmızı), goshenite (renksiz), Heliodor (sarı) ve morganite maden türlerinin tüm çeşitleri şunlardır (pembe), beryl .
Taşlar, kırılma indisi , dağılım , özgül ağırlık , sertlik , yarılma , kırılma ve parlaklık açısından karakterize edilir . Pleokroizm veya çift kırılma sergileyebilirler . Lüminesans ve ayırt edici bir absorpsiyon spektrumuna sahip olabilirler .
Bir taş içindeki malzeme veya kusurlar kapanım olarak mevcut olabilir .
Değerli taşlar “su” açısından da sınıflandırılabilir. Bu, mücevherin parlaklığının, şeffaflığının veya “parlaklığının” tanınmış bir derecelendirmesidir. [7] Çok şeffaf olan taşlar ” birinci su ” olarak kabul edilirken, “ikinci” veya “üçüncü su” mücevherleri daha az şeffaf olanlardır. [8]
Değer
Victoria ve Albert Müzesi’nde İspanyol zümrüt ve altın kolye
Emaye altın, ametist ve inci kolye ucu, yaklaşık 1880, Pasquale Novissimo (1844–1914), V&A Müze numarası M.36-1928
Değerli taşların evrensel olarak kabul edilmiş bir derecelendirme sistemi yoktur. Elmaslar [ kim tarafından? ] 1950’lerin başında Gemological Institute of America (GIA) tarafından geliştirilen bir sistemi kullanarak . Tarihsel olarak, tüm değerli taşlar çıplak gözle derecelendirildi. GIA sistemi önemli bir yeniliği içeriyordu: derecelendirme netliği için standart olarak 10x büyütmenin getirilmesi. Diğer değerli taşlar hala çıplak gözle derecelendirilir (20/20 görüş varsayıldığında). [9]
Bir anımsatıcı cihaz , “dört Cs” (renk, kesim, berraklık ve karat), tanıtıldı [ kim tarafından? ] bir pırlantayı derecelendirmek için kullanılan faktörleri açıklamaya yardımcı olmak için. [10]Değişiklik yapıldığında, bu kategoriler tüm değerli taşların derecelendirmesini anlamada yararlı olabilir. Dört kriter, renkli değerli taşlara veya renksiz elmaslara uygulanıp uygulanmadığına bağlı olarak farklı ağırlıklar taşır. Elmaslarda kesim, değerin birincil belirleyicisidir, ardından berraklık ve renk gelir. İdeal kesim pırlanta, ışığı oluşturan gökkuşağı renklerine (dağılım) ayırmak, onu parlak küçük parçalara ayırmak (parıldama) ve göze ulaştırmak (parlaklık) için parlayacaktır. Kaba kristal formunda bir elmas bunların hiçbirini yapmaz; uygun biçimlendirme gerektirir ve buna “kesim” denir. Renkli pırlantalar da dahil olmak üzere renkli değerli taşlarda, o rengin saflığı ve güzelliği kalitenin birincil belirleyicisidir.
Renkli bir taşı değerli kılan fiziksel özellikler; renk, daha az ölçüde netlik (zümrütlerde her zaman bir takım kapanımlar olacaktır), kesim, taş içindeki renk bölgelendirme (bir mücevher içindeki renklendirmenin düzensiz dağılımı) gibi olağandışı optik olaylar ve asteria (yıldız efektleri). Eski Yunanlılar, örneğin, büyük ölçüde onlar güçlü olarak kabul yaldızlı taşlar, değerli aşk takılar ve Truvalı Helen yıpranmış yıldız-sahip olduğu biliniyordu korindon . [11] [ doğrulanamadı ]
Kenara gelen elmas , yakut , safir , zümrüt , inci (virüs, kıymetli taşı konuşma değil) ve opal [12] da dikkate alınmıştır [ kim tarafından? ] değerli olmak. 19. yüzyılda Brezilya’da toplu ametist keşiflerine kadar , ametist eski Yunanistan’a kadar uzanan bir “değerli taş” olarak kabul edildi. Geçen yüzyılda bile akuamarin , peridot ve kedi gözü ( simofan ) gibi bazı taşlar popüler olmuş ve bu nedenle değerli olarak kabul edilmiştir.
Bugün değerli taş ticareti artık böyle bir ayrım yapmıyor. [13] Tasarımcının marka adına, moda trendlerine, pazar arzına, tedavilere vb. Bağlı olarak en pahalı mücevherlerde bile birçok değerli taş kullanılmaktadır. Bununla birlikte, elmaslar, yakutlar, safirler ve zümrütler hala aşan bir üne sahiptir. diğer değerli taşlardan olanlar. [14]
Nadir veya sıra dışı değerli taşlar, genellikle uzmanlar dışında nadiren bilinen mücevher kalitesinde çok seyrek görülen değerli taşları içerdiği anlaşılır, andaluzit , aksinit , kassiterit , klinohümit ve kırmızı beril içerir . [15]
Değerli taş fiyatlandırması ve değeri, taşın kalitesindeki faktörlere ve özelliklere göre belirlenir. Bu özellikler arasında netlik, nadirlik, kusurlardan kurtulma, taşın güzelliği ve bu tür taşlara olan talep yer alır. Hem renkli değerli taşlar hem de elmaslar için farklı fiyatlandırma etkileyicileri vardır. Renkli taşların fiyatlandırması, piyasa arz ve talebi ile belirlenir, ancak elmaslar daha karmaşıktır. [ kaynak belirtilmeli ] Elmas değeri, konuma, zamana ve elmas satıcılarının değerlendirmelerine göre değişebilir. [16] [ doğrulanamadı ]
Enerji tıbbının savunucuları, sözde iyileştirici güçler temelinde değerli taşlara da değer veriyor
Ametist bir olan menekşe çeşitli kuvars . Adı gelir Koine Greek αμέθυστος Amethystos gelen α- a- “değil” ve μεθύσκω (Eski Yunan) methysko / μεθώ yöntemii (Modern Yunanca), “sarhoş”, taş onun sahibini korumalı inancına bir referans sarhoşluk . [1] Eski Yunanlılar ametist giydi ve oyma içme o zehirlenme önlemek inancıyla ondan damarları.
Meksika’dan ametist kristalleri
Ametist, mor bir kuvars çeşididir (SiO 2 ) ve menekşe rengini ışınlamaya , demirin safsızlıklarına ve bazı durumlarda diğer geçiş metallerine ve diğer iz elementlerin varlığına borçludur , bu da karmaşık kristal kafes ikamelerine neden olur. [2] [3] [4] sertlik mineral böylece mücevher kullanım için uygun hale kuvars aynıdır.
WEB SAYFAMIZ VE İŞYERİMİZ HARİÇ BAŞKA E TİCARET PLATFORMLARINDA SATIŞIMIZ YOKTUR TÜM ÜRÜNLERİMİZ FATURALIDIR.
OTANTİK TAŞ FARKI İLE 925 AYAR GÜMÜŞ %100 NATURAL TAM RENGİNDE AMETİS TAŞI 3.5 KARAT OVAL KESİM EL İŞÇİLİĞİ MUHAFAZALI KOLYE .ÜRÜNÜMÜZ TEK PARÇA OLUP SATILDIĞINDA REYONUMUZDAN KALKAR…. YAPTIĞIMIZ İŞLERİ @otantiktas instagram sayfamızdan takip edebilirsiniz>>>>>>
Ton ve ton
Ametist, açık lavanta veya soluk menekşe renginden koyu mor renge kadar birincil tonlarda oluşur. Ametist, kırmızı ve mavi olmak üzere bir veya iki ikincil ton gösterebilir. [5] Yüksek kaliteli ametist Sibirya , Sri Lanka , Brezilya , Uruguay ve Uzak Doğu’da bulunabilir. İdeal sınıfa “Derin Sibirya” denir ve% 15-20 mavi ve (ışık kaynağına bağlı olarak) kırmızı ikincil tonlarla yaklaşık% 75–80 birincil mor tonu vardır. [6] ‘Rose de France’ onun belirgin ışık gölge ile tanımlanır mor bir andıran, lavanta / lilagölge. Bu soluk renkler bir zamanlar istenmeyen olarak değerlendiriliyordu, ancak son zamanlarda yoğun pazarlama nedeniyle popüler hale geldi.
Yeşil kuvars bazen yanlış bir şekilde yeşil ametist olarak adlandırılır, bu yanlış bir isimdir ve malzeme için uygun bir isim değildir, uygun terminoloji prasiyolittir . Yeşil kuvars için diğer isimler vermarin veya kireç sitrindir.
Çok değişken yoğunlukta olan ametistin rengi genellikle kristalin son yüzlerine paralel şeritler halinde düzenlenir. Sanatında bir yönü lapidary doğru bitmiş mücevher homojen tonunu kılan bir şekilde renk yerleştirmek için taş kesme içerir. Çoğu zaman, taşta bazen sadece ince bir mor renk yüzey tabakasının bulunması veya rengin homojen olmaması, kesimi zorlaştırır. Dünyanın en keskin mücevherlerinden biri olan kristal kuvarsı bile kesebilir.
Ametist rengi ile ikame sonucu olduğu gösterilmiştir ışınlama üç değerlikli demir (Fe 3+ yapısında silikon), [4] [7] , büyük iyonik yarıçapının eser elementlerin varlığı, içinde [3] ve e bir ölçüde, ametist rengi , demir konsantrasyonu düşük olsa bile doğal olarak geçiş elemanlarının yer değiştirmesinden kaynaklanabilir . Doğal ametist dikroik , kırmızımsı mor ve mavi mor [4] fakat ısıtıldığında, san-turuncu, san-kahverengi, koyu kahverengimsi döner ve benzeyebilir citrine , [8]ancak gerçek sitrinin aksine dikroizmini kaybeder. Kısmen ısıtıldığında ametist, ametrine neden olabilir .
Ametist, ışık kaynaklarına aşırı maruz kalırsa tonda solabilir ve yeterli ışınlama ile yapay olarak karartılabilir. [4] Kısa dalga veya uzun dalga UV ışığı altında flüoresans yapmaz .
Coğrafi dağılım
Kayanın içindeki açık alanlarda büyük kristaller büyüdüğünde oluşan bir ametist jeotu .
Ametist, Brezilya’daki Rio Grande do Sul eyaletinden bol miktarda üretilir ve burada volkanik kayaçlar içindeki büyük jeotlarda meydana gelir . [9] [10] [11] [12] [13] Güneybatı Brezilya ve Uruguay’ın içi boş agatlarının birçoğunun iç kısımlarında ametist kristalleri bulunur. Artigas, Uruguay ve komşu Brezilyalı devlet Rio Grande do Sul içinde aşan büyük bir dünya yapımcıları miktar Minas Gerais yanı sıra Mato Grosso , Espirito Santo , Bahia ve Ceará Brezilya’da önemli olan tüm ametist üreticileri.
Hindistan’daki Mineral müzesinde Brezilya’dan Ametist
Güney Kore’de de bulunur ve çıkarılır . Dünyadaki en büyük açık döküm ametist damarı Aşağı Avusturya , Maissau’dadır . Çok ince ametist Rusya’dan , özellikle granitik kayalarda drusy boşluklarında meydana geldiği Ekaterinburg bölgesindeki Mursinka yakınlarından geliyor . Güney Hindistan’daki birçok yerleşim yerinde ametist verir. [1] Dünyanın en büyük ametist üreticilerinden biri , yıllık yaklaşık 1000 tonluk üretimle Güney Afrika’daki Zambiya’dır .
Ametist, Amerika Birleşik Devletleri’nde birçok yerde bulunur. Bunlar arasında söz edilebilir: Mazatzal Dağı bölge Gila ve Maricopa ilçeler , Arizona ; Red Feather Gölleri, Fort Collins, Colorado; Amethyst Dağı, Teksas ; Yellowstone Milli Parkı ; Delaware County, Pensilvanya ; Haywood County, Kuzey Carolina ; Deer Hill ve Stow, Maine ve Minnesota , Wisconsin ve Michigan’ın Lake Superior bölgesinde . [1] Ametist, Kanada’nın Kanada eyaletlerinde nispeten yaygındır.Ontario ve Nova Scotia . Kuzey Amerika’daki en büyük ametist madeni, Thunder Bay , Ontario’da bulunuyor.
Ametist Özellikleri
Ametist Özellikleri
Ametist, Güney Carolina’nın resmi devlet taşıdır . Smithsonian Doğa Tarihi Müzesi’nde birkaç Güney Carolina ametisti sergileniyor . [14]
Tarih
Roma oyma mücevher oyulmuş ait Caracalla Hazinesi kez, ametist içinde Sainte-Chapelle .
Bir dizi ametist bilyenin ortasındaki isimsiz ametist bokböceği. Orta Krallık. Mısır’dan. Petrie Mısır Arkeoloji Müzesi, Londra
Ametist, eski Mısırlılar tarafından bir değerli taş olarak kullanılmış ve büyük ölçüde antik çağda oyulmuş oymalı taşlar için kullanılmıştır . [15]
Yunanlılar, ametist taşlarının sarhoşluğu önleyebileceğine inanırken [16] , ortaçağ Avrupalı askerleri, ametistlerin insanları iyileştirdiği ve onları soğukkanlı tuttuğu inancıyla savaşta koruma olarak ametist tılsımları giydiler . [17] İngiltere’deki Anglo-Sakson mezarlarında ametist boncukları bulundu . [18] Anglikan fil bir aşınma episkoposluk halka genellikle bir ametist, “sarhoş olmayan” olarak Havariler açıklama bir ima ayarlanır Pentecost Acts 2:15 bölümünde de. [19]
Güney Brezilya’daki Santa Cruz yakınlarında bulunan büyük bir jeot veya “ametist mağarası” , Almanya’nın Düsseldorf kentinde bir 1902 sergisinde sunuldu . [1]
19. yüzyılda ametistin rengi manganezin varlığına atfedildi . Bununla birlikte, ısı ile büyük ölçüde değiştirilebildiği ve hatta boşaltılabildiği için, bazı yetkililer rengin organik bir kaynaktan geldiğine inanılıyordu. Ferrik tiyosiyanat önerildi ve mineralde kükürt tespit edildiği söylendi. [1Antik Yunan
Yunanca “amethystos” kelimesi “sarhoş değil”, Yunanca a- , “değil” + methustos “sarhoş” olarak çevrilebilir . Ametist, sarhoşluğa karşı güçlü bir panzehir olarak kabul edildi [22], bu yüzden şarap kadehleri genellikle ondan oyulmuştu. [23] şiirinde “L’Amethyste, ou les Amours de Bacchus et d’Amethyste” (Ametist veya Bacchus ve Amethyste aşklarından), Fransız şair olarak Remy Belleau (1528-1577) bir efsane icat ettiği Bacchus , sarhoşluk, şarap ve üzüm tanrısı, sevgisini reddeden Amethyste adında bir bakirenin peşindeydi. Amethyste tanrılara iffetli kalmaları için dua etti, iffetli tanrıça Diana’nıncevap verdi, onu beyaz bir taşa dönüştürdü. Amethyste’in iffetli kalma arzusuyla alçakgönüllü olan Bacchus, bir adak olarak taşın üzerine şarap döktü ve kristalleri mora boyadı. [24] [25]
Öykünün varyasyonları arasında, Dionysos’un bir ölümlü tarafından aşağılandığı ve yolundan geçen bir sonraki ölümlüyü öldürmeye yemin ettiği ve gazabını gerçekleştirmek için şiddetli kaplanlar yarattığı yer alıyor. Ölümlü, Artemis’e haraç ödemeye giden güzel bir genç kadın olan Amethystos’a dönüştü . Hayatı, kızı acımasız pençelerden korumak için kızı saf kristal kuvars heykeline dönüştüren Artemis tarafından bağışlandı. Dionysos, güzel heykelin karşısında yaptığı eylemden dolayı vicdan azabı içinde şarap gözyaşları ağladı. Tanrının gözyaşları daha sonra kuvars morunu boyadı. [26]
Bu efsane ve varyasyonları klasik kaynaklarda bulunmaz. Bununla birlikte, titan Rhea , Dionysos’a şarap içen kişinin aklını tarihsel metinde korumak için bir ametist taşı sunar. [27]
Diğer kültürel dernekler
Tibetliler, ametistin Buda için kutsal olduğunu düşünür ve ondan tespih yaparlar. [28] Ametist, Şubat ayının doğum taşı olarak kabul edilir. [29] Orta Çağ’da, bir kraliyet sembolü olarak kabul edildi ve İngiliz kıyafetlerini süslemek için kullanıldı. [29] In Eski Dünya’nın , ametist biri olarak kabul edildi Kardinal taşlar , büyük mevduat Brezilya’da bulundu kadar, diğerlerinden daha fazla değerli olarak kabul beş taşlar biriydi ki.
Değer
18. yüzyıla kadar ametist, kardinal veya en değerli değerli taşlara ( elmas , safir , yakut ve zümrüt ile birlikte ) dahil edildi. Bununla birlikte, Brezilya gibi yerlerde geniş yatakların keşfedilmesinden bu yana, değerinin çoğunu kaybetti.
Koleksiyoncular, geleneksel olarak kesilirse muhtemelen kırmızı yanıp sönen renk derinliği ararlar. [30] Ametist, büyük yapılarda kolaylıkla bulunabildiğinden, mücevherin değeri esas olarak karat ağırlığıyla tanımlanmaz; bu, karat ağırlığının taşın değerini katlanarak artırdığı çoğu değerli taştan farklıdır. Ametistin değerindeki en büyük faktör görüntülenen renktir. [31]
En yüksek dereceli ametist (“Derin Rus” olarak adlandırılır) son derece nadirdir ve bu nedenle, biri bulunduğunda değeri koleksiyoncuların talebine bağlıdır. Bununla birlikte, yine de en yüksek dereceli safir veya yakutlardan daha ucuzdurBir taş (aynı zamanda adı verilen bir taş , ince taş , mücevher , kıymetli taş ya da yarı değerli taş ) bir parçası olan , mineral kristal kesilmiş ve parlatılmış biçimde yapmak için kullanılan, takı veya diğer süslemeleri . [1] [2] [3] Bununla birlikte, bazı kayalar ( lapis lazuli ve opal gibi ) ve bazen mineral olmayan organik malzemeler ( kehribar , jet ve inci gibi)) takı için de kullanılır ve bu nedenle genellikle değerli taşlar olarak kabul edilir. Değerli taşların çoğu serttir, ancak bazı yumuşak mineraller, parlaklıkları veya estetik değeri olan diğer fiziksel özellikleri nedeniyle mücevherlerde kullanılır . Nadirlik , bir değerli taşa değer veren başka bir özelliktir.
Elmas , kesilmemiş sentetik safir , yakut , kesilmemiş zümrüt ve ametist kristal kümesi de dahil olmak üzere ( sol üstten saat yönünde ) hem kesilmemiş hem de yüzlü değerli ve yarı değerli taşlar grubu.
Mücevherlerin yanı sıra, en eski antik dönemlerden kalma oyulmuş taşlar ve fincanlar gibi sert taş oymalar da önemli lüks sanat formlarıydı. Bir mücevher yapımcısı, taş veya değerli taş olarak adlandırılır ; bir elmas kesiciye çapantaire denir .
İçindekiler
Özellikleri ve sınıflandırma
Dönen bir tambur içinde kaba kayanın aşındırıcı kum ile yuvarlanmasıyla yapılan değerli taş çakıllarından bir seçki. Buradaki en büyük çakıl taşı 40 mm (1,6 inç) uzunluğundadır.
Eski Yunanlılara kadar uzanan Batı’daki geleneksel sınıflandırma, kıymetli ve yarı kıymetli arasındaki bir ayrımla başlar ; diğer kültürlerde de benzer ayrımlar yapılır. Modern kullanımda değerli taşlar elmas , yakut , safir ve zümrüt olup , diğer tüm değerli taşlar yarı kıymetlidir. [4] Bu ayrım, eski zamanlarda ilgili taşların nadirliğinin yanı sıra kalitelerini de yansıtır: renksiz elmas hariç tümü, en saf hallerinde ince renklerle yarı saydamdır ve çok serttir, sertlikleri 8 ila 10 arasındadır. Mohs ölçeği. Diğer taşlar renklerine, yarı saydamlıklarına ve sertliklerine göre sınıflandırılır . Geleneksel ayrım mutlaka ederken, örneğin, çağdaş değerleri yansıtmamaktadır lal nispeten ucuzdur, yeşil granat denilen tsavorite bir orta kalitede Zümrüt çok daha değerli olabilir. [5] Sanat tarihinde ve arkeolojide kullanılan yarı değerli taşlar için bilimsel olmayan bir başka terim de sert taştır . Ticari bağlamda ‘kıymetli’ ve ‘yarı kıymetli’ terimlerinin kullanılması, muhtemelen yanıltıcıdır, çünkü aldatıcı bir şekilde, bazı taşların özünde diğerlerinden daha değerli olduğunu ima eder, ki bu zorunlu değildir.
Modern zamanlarda değerli taşlar, mücevherleri ve özelliklerini gemoloji alanına özgü teknik terminolojiyi kullanarak tanımlayan gemologlar tarafından tanımlanır . Bir gemologun bir değerli taşı tanımlamak için kullandığı ilk özellik, onun kimyasal bileşimidir . Örneğin, elmas yapılır karbon (C) ve bir yakut , alüminyum oksit ( El
2Ö
3). Birçok mücevher, kübik veya trigonal veya monoklinik gibi kristal sistemlerine göre sınıflandırılan kristallerdir . Kullanılan diğer bir terim , mücevherin genellikle bulunduğu biçim olan alışkanlıktır . Örneğin, kübik kristal sistemine sahip olan elmaslar, genellikle oktahedron olarak bulunur .
Değerli taşlar farklı gruplara , türlere ve çeşitlere göre sınıflandırılır . [6] [ kendi kendine yayınlanan kaynak? ] Örneğin yakut, korindon türünün kırmızı çeşididir , diğer herhangi bir korindon rengi safir olarak kabul edilir. Diğer örnekler şunlardır zümrüt (yeşil), akuamarin (mavi), kırmızı beril (kırmızı), goshenite (renksiz), Heliodor (sarı) ve morganite maden türlerinin tüm çeşitleri şunlardır (pembe), beryl .
Taşlar, kırılma indisi , dağılım , özgül ağırlık , sertlik , yarılma , kırılma ve parlaklık açısından karakterize edilir . Pleokroizm veya çift kırılma sergileyebilirler . Lüminesans ve ayırt edici bir absorpsiyon spektrumuna sahip olabilirler .
Bir taş içindeki malzeme veya kusurlar kapanım olarak mevcut olabilir .
Değerli taşlar “su” açısından da sınıflandırılabilir. Bu, mücevherin parlaklığının, şeffaflığının veya “parlaklığının” tanınmış bir derecelendirmesidir. [7] Çok şeffaf olan taşlar ” birinci su ” olarak kabul edilirken, “ikinci” veya “üçüncü su” mücevherleri daha az şeffaf olanlardır. [8]
Değer
Victoria ve Albert Müzesi’nde İspanyol zümrüt ve altın kolye
Emaye altın, ametist ve inci kolye ucu, yaklaşık 1880, Pasquale Novissimo (1844–1914), V&A Müze numarası M.36-1928
Değerli taşların evrensel olarak kabul edilmiş bir derecelendirme sistemi yoktur. Elmaslar [ kim tarafından? ] 1950’lerin başında Gemological Institute of America (GIA) tarafından geliştirilen bir sistemi kullanarak . Tarihsel olarak, tüm değerli taşlar çıplak gözle derecelendirildi. GIA sistemi önemli bir yeniliği içeriyordu: derecelendirme netliği için standart olarak 10x büyütmenin getirilmesi. Diğer değerli taşlar hala çıplak gözle derecelendirilir (20/20 görüş varsayıldığında). [9]
Bir anımsatıcı cihaz , “dört Cs” (renk, kesim, berraklık ve karat), tanıtıldı [ kim tarafından? ] bir pırlantayı derecelendirmek için kullanılan faktörleri açıklamaya yardımcı olmak için. [10]Değişiklik yapıldığında, bu kategoriler tüm değerli taşların derecelendirmesini anlamada yararlı olabilir. Dört kriter, renkli değerli taşlara veya renksiz elmaslara uygulanıp uygulanmadığına bağlı olarak farklı ağırlıklar taşır. Elmaslarda kesim, değerin birincil belirleyicisidir, ardından berraklık ve renk gelir. İdeal kesim pırlanta, ışığı oluşturan gökkuşağı renklerine (dağılım) ayırmak, onu parlak küçük parçalara ayırmak (parıldama) ve göze ulaştırmak (parlaklık) için parlayacaktır. Kaba kristal formunda bir elmas bunların hiçbirini yapmaz; uygun biçimlendirme gerektirir ve buna “kesim” denir. Renkli pırlantalar da dahil olmak üzere renkli değerli taşlarda, o rengin saflığı ve güzelliği kalitenin birincil belirleyicisidir.
Renkli bir taşı değerli kılan fiziksel özellikler; renk, daha az ölçüde netlik (zümrütlerde her zaman bir takım kapanımlar olacaktır), kesim, taş içindeki renk bölgelendirme (bir mücevher içindeki renklendirmenin düzensiz dağılımı) gibi olağandışı optik olaylar ve asteria (yıldız efektleri). Eski Yunanlılar, örneğin, büyük ölçüde onlar güçlü olarak kabul yaldızlı taşlar, değerli aşk takılar ve Truvalı Helen yıpranmış yıldız-sahip olduğu biliniyordu korindon . [11] [ doğrulanamadı ]
Kenara gelen elmas , yakut , safir , zümrüt , inci (virüs, kıymetli taşı konuşma değil) ve opal [12] da dikkate alınmıştır [ kim tarafından? ] değerli olmak. 19. yüzyılda Brezilya’da toplu ametist keşiflerine kadar , ametist eski Yunanistan’a kadar uzanan bir “değerli taş” olarak kabul edildi. Geçen yüzyılda bile akuamarin , peridot ve kedi gözü ( simofan ) gibi bazı taşlar popüler olmuş ve bu nedenle değerli olarak kabul edilmiştir.
Bugün değerli taş ticareti artık böyle bir ayrım yapmıyor. [13] Tasarımcının marka adına, moda trendlerine, pazar arzına, tedavilere vb. Bağlı olarak en pahalı mücevherlerde bile birçok değerli taş kullanılmaktadır. Bununla birlikte, elmaslar, yakutlar, safirler ve zümrütler hala aşan bir üne sahiptir. diğer değerli taşlardan olanlar. [14]
Nadir veya sıra dışı değerli taşlar, genellikle uzmanlar dışında nadiren bilinen mücevher kalitesinde çok seyrek görülen değerli taşları içerdiği anlaşılır, andaluzit , aksinit , kassiterit , klinohümit ve kırmızı beril içerir . [15]
Değerli taş fiyatlandırması ve değeri, taşın kalitesindeki faktörlere ve özelliklere göre belirlenir. Bu özellikler arasında netlik, nadirlik, kusurlardan kurtulma, taşın güzelliği ve bu tür taşlara olan talep yer alır. Hem renkli değerli taşlar hem de elmaslar için farklı fiyatlandırma etkileyicileri vardır. Renkli taşların fiyatlandırması, piyasa arz ve talebi ile belirlenir, ancak elmaslar daha karmaşıktır. [ kaynak belirtilmeli ] Elmas değeri, konuma, zamana ve elmas satıcılarının değerlendirmelerine göre değişebilir. [16] [ doğrulanamadı ]
Enerji tıbbının savunucuları, sözde iyileştirici güçler temelinde değerli taşlara da değer veriyor