2.2.1 Georg Jensen (1866-1935)
Jensen, sadece Avrupa’da değil Amerika Birleşik Devletleri’nde de birçok taklitçisi olan “Jensen stili”’nin kurucusuydu. Kopenhagen’deki eğitimi ve Fransa ve İtalya’daki kültür gezilerinden sonra 1901’de Mogens Ballin’in kalay ve gümüş atölyesinde yöneticiliğe başladı. Bu şirket o kadar başarılıydı ki 30’lu yılların sonlarında 500 işçi çalıştırıyordu. Ressam ve mobilya tasarımcısı Johan Rohde (1856-1935) ile yaptığı ortak çalışmayla Jensen, Art Nouveau şekilleri ve motiflerinin kuzeyli geleneğinin öğeleri ile birleştiği yeni, organik olarak akıcı olan bir takı stili geliştirdi. Yalnızca preslenmiş gümüş kullanıyordu ve parçaları aytaşı ve gül kuvarsı, ayrıca Kehribar gibi mat görünen yarı değerli taşlarla süslüyordu. Daha sonraki yıllarda Jensen, dayanıklı, net konturlara sahip gümüş sofra takımları ve çatal-bıçaklarıyla ünlenmiştir. Jensen Firma’sı günümüzde hala çalışmaktadır.
Fotoğraf 84
Georg Jensen tasarımı broş
Kehribar , gümüş,1910 Berlin, Schwandt
Lydia L. Dewiel, Schnellkurs, Jugendstil, DuMont Literatur und Kunst Verlag, Köln, sayfa 138
2.2.2 Philippe Wolfers (1858-1929)
Van de Velde sadece geçici olarak sembolizm ile ilgilenirken, diğer bir önemli Belçikalı olan Philippe Wolfers’in eseri, Fransız ve Belçikalı sembolistlerden belirgin bir şekilde etkilenmiştir.
Bir kuyumcu ailesinden gelen Wolfers, ilk önce heykeltıraşlık ile uğraşmış, fakat 1875’te babasının şirketine girmiştir. Seksenli yıllarda ikinci Rokoko stilinde çalışmış ve ancak 1895’te Brüksel’de Art Nouveau stilinde ilk takısını sergilemiştir. Diğer birçok Belçikalı uygulamalı tasarımcıda olduğu gibi onda da fildişi, tercih ettiği materyaller arasında geliyordu. Belçika Kongo’sunu özel mülkü olarak yöneten 2. Leopold, Afrika fildişinin satışına büyük ilgi gösteriyor ve uygulamalı tasarımcıları fildişi işlemeliğine teşvik ediyordu.
Fildişi ile yaptığı deneyler haricinde Wolfers, altın, değerli taşlar ve yarı değerli taşlar gibi tüm geleneksel hammaddeleri kullanıyordu. Kendisinin sembolist, uçurumlu ve çoğu zaman fantastik motiflerine iyi uyan opal, Kehribar ve siyah inciler gibi koyu renkli, parıldayan materyallere özel bir eğilimi vardı: su perileri, kuğular, kanatlı kadınlar, Irrlicht, yılanlar, yarasalar ve orkideler.
Wolfer o kadar başarılıydı ki Belçika’daki iş hanının yanında, Londra, Paris ve Düsseldorf’ta olduğu gibi yurtdışında da şubeler açabilmişti. İngiliz Arts-and-Crafts akımını örnek alarak Wolfers, uygulamalı tasarımcılığın diğer alanlarıyla da uğraşmıştır: Bakırlar, küçük mobilyalar, lambalar ve cam vazolar yaratmıştır. Wolfers, kendisi için 1899 senesinde bir villa inşa eden Paul Hankar’ın, 1909’da Brüksel’de bir iş
Fotoğraf 85
Philippe Wolfers tasarımı broş
Kehribar , “Kanatlı orkide”, 1901/02. Brüksel, Centre public d’aide sociale’in koleksiyonu. Lydia L. Dewiel, Schnellkurs Jugendstil, DuMont Literatur und Kunst Verlag, Köln, sayfa 93
2.2.3 Gregory Pyra
Uluslar arası bir mücevher ustası olan Gregory Pyra’nın çalışmaları İsveç’in Tido kentindeki Tido Slott’da sergilendikten sonra Gregory Pyra, 1976 yılında İsveç Kraliyet Ailesi’nden Kral Gustay ve Kraliçe Silvia için de birkaç örnek sunmuştur. Gregory 1970’lerde tüm Avrupa ve Amerika’da eserlerini sergileyene kadar çalışmalarını sürdürmeye devam etmiştir. Eserleri Almanya, Polonya, İngiltere, Fransa gibi birçok ülkede yayınlanan çok sayıda kitapta yayımlanmıştır. Son çalışmalarından birine Amerika Birleşik Devletleri’nin galerilerinde rastlanmıştır. Onun ABD ve Avrupa’daki çalışmaları çok ender rastlanan orijinal sanat eserlerindendir. Günümüzde Gregory Pyra mücevheratı, İngiltere ve Amerika’da popüler olan takı sanatı ile mücevherat ustasının ortaya çıkardığından çok daha ötesini gözler önüne seren tamamen el yapımı olan kendi mücevherat sınıfı arasındaki farkı açıkça ortaya koymaktadır.
Fotoğraf 86
Gregory Pyra tasarımı yüzük Kehribar , ametist, inci, gümüş
Fotoğraf 87
Gregory Pyra tasarımı kolye ucu Kehribar , ametist, gümüş
2.2.4 Mariusz & Danuta Gliwinski
Mariusz & Danuta Gliwinski Polonya’nın ilk Kehribar mücevheratı tasarımcılarıdır ve 1970’lerden bu yana ardından gelenin daima bir adım önünde yer alarak en gözde trendi meydana getirmişlerdir. Dünya görüşleri, doğal materyalleri kullanarak, çok fazla değiştirmeden yani doğal haliyle bırakarak ve ilk önce onun doğal güzelliğini gözler önüne sererek Kehribar parçaları yaratmaktır. Sanatçılar tarafından imza logoları ile imzalanmıştır.
Mariusz şu anda Polonya’da Uluslararası Kehribar Derneği başkanıdır.
Fotoğraf 88
Mariusz & Danuta Gliwinski tasarımı yüzük Kehribar , gümüş
Fotoğraf 89
Drachenfels Tasarımı Kehribar takım
“Le petit roi” (Küçük kral). 925’lik gümüş, altın kaplamalı, kehribar taşı nerede bulunur. Kalpli kolye ucu 590 €. Kehribar taşı nerede bulunur kolye, 120 cm, inci ve kristalli, 430 €. Kehribar taşı nerede bulunurlı taç küpe, 430 €. Taç yüzük, 795 €.
Schmuck Magazin Dergisi, sayı 3, Ekim-Kasım 2004, sayfa 55
Fotoğraf 90
Kehribar kolye ile tamamlanmış etnik kostüm
Gönül Paksoy, Zamansız Sadelik, Rezan Has Müzesi, İstanbul, 2007, sayfa 239
Fotoğraf 91 Kehribar kolye
Aztek hazineleri örnek alınarak hazırlanan bu kolye 1900’larda oluşturulmuştur. Schmuck Magazin Dergisi, sayı 2, Nisan-Mayıs 2001, sayfa 97
Fotoğraf 92
Daniel Kruger tasarımı bilezik
İsimsiz, yapım yılı 1996, 12,5 * 7,5 cm., 18 ayar altın, Nepal Kehribar i, akuamarin, yeşil granat, turuncu granat, inci, el yapımı.
A Lark Jewelry Book, “500 Bracelets”, Lark Boks, A Division of Sterling Publishing Co., Inc., New York, 2005, sayfa 203
2.2.1 Georg Jensen (1866-1935)
Jensen, sadece Avrupa’da değil Amerika Birleşik Devletleri’nde de birçok taklitçisi olan “Jensen stili”’nin kurucusuydu. Kopenhagen’deki eğitimi ve Fransa ve İtalya’daki kültür gezilerinden sonra 1901’de Mogens Ballin’in kalay ve gümüş atölyesinde yöneticiliğe başladı. Bu şirket o kadar başarılıydı ki 30’lu yılların sonlarında 500 işçi çalıştırıyordu. Ressam ve mobilya tasarımcısı Johan Rohde (1856-1935) ile yaptığı ortak çalışmayla Jensen, Art Nouveau şekilleri ve motiflerinin kuzeyli geleneğinin öğeleri ile birleştiği yeni, organik olarak akıcı olan bir takı stili geliştirdi. Yalnızca preslenmiş gümüş kullanıyordu ve parçaları aytaşı ve gül kuvarsı, ayrıca Kehribar gibi mat görünen yarı değerli taşlarla süslüyordu. Daha sonraki yıllarda Jensen, dayanıklı, net konturlara sahip gümüş sofra takımları ve çatal-bıçaklarıyla ünlenmiştir. Jensen Firma’sı günümüzde hala çalışmaktadır.
Fotoğraf 84
Georg Jensen tasarımı broş
Kehribar , gümüş,1910 Berlin, Schwandt
Lydia L. Dewiel, Schnellkurs, Jugendstil, DuMont Literatur und Kunst Verlag, Köln, sayfa 138
2.2.2 Philippe Wolfers (1858-1929)
Van de Velde sadece geçici olarak sembolizm ile ilgilenirken, diğer bir önemli Belçikalı olan Philippe Wolfers’in eseri, Fransız ve Belçikalı sembolistlerden belirgin bir şekilde etkilenmiştir.
Bir kuyumcu ailesinden gelen Wolfers, ilk önce heykeltıraşlık ile uğraşmış, fakat 1875’te babasının şirketine girmiştir. Seksenli yıllarda ikinci Rokoko stilinde çalışmış ve ancak 1895’te Brüksel’de Art Nouveau stilinde ilk takısını sergilemiştir. Diğer birçok Belçikalı uygulamalı tasarımcıda olduğu gibi onda da fildişi, tercih ettiği materyaller arasında geliyordu. Belçika Kongo’sunu özel mülkü olarak yöneten 2. Leopold, Afrika fildişinin satışına büyük ilgi gösteriyor ve uygulamalı tasarımcıları fildişi işlemeliğine teşvik ediyordu.
Fildişi ile yaptığı deneyler haricinde Wolfers, altın, değerli taşlar ve yarı değerli taşlar gibi tüm geleneksel hammaddeleri kullanıyordu. Kendisinin sembolist, uçurumlu ve çoğu zaman fantastik motiflerine iyi uyan opal, Kehribar ve siyah inciler gibi koyu renkli, parıldayan materyallere özel bir eğilimi vardı: su perileri, kuğular, kanatlı kadınlar, Irrlicht, yılanlar, yarasalar ve orkideler.
Wolfer o kadar başarılıydı ki Belçika’daki iş hanının yanında, Londra, Paris ve Düsseldorf’ta olduğu gibi yurtdışında da şubeler açabilmişti. İngiliz Arts-and-Crafts akımını örnek alarak Wolfers, uygulamalı tasarımcılığın diğer alanlarıyla da uğraşmıştır: Bakırlar, küçük mobilyalar, lambalar ve cam vazolar yaratmıştır. Wolfers, kendisi için 1899 senesinde bir villa inşa eden Paul Hankar’ın, 1909’da Brüksel’de bir iş
Fotoğraf 85
Philippe Wolfers tasarımı broş
Kehribar , “Kanatlı orkide”, 1901/02. Brüksel, Centre public d’aide sociale’in koleksiyonu. Lydia L. Dewiel, Schnellkurs Jugendstil, DuMont Literatur und Kunst Verlag, Köln, sayfa 93
2.2.3 Gregory Pyra
Uluslar arası bir mücevher ustası olan Gregory Pyra’nın çalışmaları İsveç’in Tido kentindeki Tido Slott’da sergilendikten sonra Gregory Pyra, 1976 yılında İsveç Kraliyet Ailesi’nden Kral Gustay ve Kraliçe Silvia için de birkaç örnek sunmuştur. Gregory 1970’lerde tüm Avrupa ve Amerika’da eserlerini sergileyene kadar çalışmalarını sürdürmeye devam etmiştir. Eserleri Almanya, Polonya, İngiltere, Fransa gibi birçok ülkede yayınlanan çok sayıda kitapta yayımlanmıştır. Son çalışmalarından birine Amerika Birleşik Devletleri’nin galerilerinde rastlanmıştır. Onun ABD ve Avrupa’daki çalışmaları çok ender rastlanan orijinal sanat eserlerindendir. Günümüzde Gregory Pyra mücevheratı, İngiltere ve Amerika’da popüler olan takı sanatı ile mücevherat ustasının ortaya çıkardığından çok daha ötesini gözler önüne seren tamamen el yapımı olan kendi mücevherat sınıfı arasındaki farkı açıkça ortaya koymaktadır.
Fotoğraf 86
Gregory Pyra tasarımı yüzük Kehribar , ametist, inci, gümüş
Fotoğraf 87
Gregory Pyra tasarımı kolye ucu Kehribar , ametist, gümüş
2.2.4 Mariusz & Danuta Gliwinski
Mariusz & Danuta Gliwinski Polonya’nın ilk Kehribar mücevheratı tasarımcılarıdır ve 1970’lerden bu yana ardından gelenin daima bir adım önünde yer alarak en gözde trendi meydana getirmişlerdir. Dünya görüşleri, doğal materyalleri kullanarak, çok fazla değiştirmeden yani doğal haliyle bırakarak ve ilk önce onun doğal güzelliğini gözler önüne sererek Kehribar parçaları yaratmaktır. Sanatçılar tarafından imza logoları ile imzalanmıştır.
Mariusz şu anda Polonya’da Uluslararası Kehribar Derneği başkanıdır.
Fotoğraf 88
Mariusz & Danuta Gliwinski tasarımı yüzük Kehribar , gümüş
Fotoğraf 89
Drachenfels Tasarımı Kehribar takım
“Le petit roi” (Küçük kral). 925’lik gümüş, altın kaplamalı, kehribar taşı nerede bulunur. Kalpli kolye ucu 590 €. Kehribar taşı nerede bulunur kolye, 120 cm, inci ve kristalli, 430 €. Kehribar taşı nerede bulunurlı taç küpe, 430 €. Taç yüzük, 795 €.
Schmuck Magazin Dergisi, sayı 3, Ekim-Kasım 2004, sayfa 55
Fotoğraf 90
Kehribar kolye ile tamamlanmış etnik kostüm
Gönül Paksoy, Zamansız Sadelik, Rezan Has Müzesi, İstanbul, 2007, sayfa 239
Fotoğraf 91 Kehribar kolye
Aztek hazineleri örnek alınarak hazırlanan bu kolye 1900’larda oluşturulmuştur. Schmuck Magazin Dergisi, sayı 2, Nisan-Mayıs 2001, sayfa 97
Fotoğraf 92
Daniel Kruger tasarımı bilezik
İsimsiz, yapım yılı 1996, 12,5 * 7,5 cm., 18 ayar altın, Nepal Kehribar i, akuamarin, yeşil granat, turuncu granat, inci, el yapımı.
A Lark Jewelry Book, “500 Bracelets”, Lark Boks, A Division of Sterling Publishing Co., Inc., New York, 2005, sayfa 203